سیستم‌های دوربین امنیتی دید در شب برای خانه یا محل کار مناسب هستند. از ویژگی‌های این سیستم‌ها می‌توان به نظارت قابل‌اعتماد، تصاویر با وضوح‌بالا و ذخیره وسیع تصاویر با استفاده از دستگاه ضبط تصویر دیجیتال (DVR) به‌جای نوار ویدئویی اشاره کرد. بسیاری از سیستم‌ها می‌توانند تصاویری از چند دوربین را همزمان در یک DVR ضبط کنند. سیستم‌های مداربسته هم امکان ضبط مداوم را دارند و هم مصرف‌کننده می‌تواند سیستم را به نحوی برنامه‌ریزی کند که در ورودی‌های منظم – مثلاً هر 5 یا 10 ثانیه – تصویر ثابتی بگیرد.
مشتریان باید هنگام خرید دوربین امنیتی دید در شب به موارد زیر توجه کنند: مدل‌های سیاه‌وسفید یا رنگی، انواع اتصال سیستم، مدل‌های فضای باز  یا فضای بسته، تعداد دوربین‌های موردنیاز، و حساسیت لوکس و تنظیمات موردنیاز نور. دوربین‌های امنیتی دید  شب را می‌توان از مؤسسات امنیتی، فروشگاه‌های الکترونیک و وب‌سایت‌های فروش آنلاین مانند ای.بی. خریداری کرد.

1- دوربین امنیتی دید در شب رنگی یا سیاه‌وسفید

عامل تعیین‌کننده در انتخاب دوربین رنگی یا سیاه‌وسفید، مقدار نور محیط است. دوربین‌های رنگی دارای وضوح‌بالا معمولاً فیلتر مادون‌قرمز دارند تا دید در شب خوبی داشته باشند. دوربین‌های رنگی انتخاب خوبی برای محیط‌های دارای نور کافی است. باوجوداینکه ممکن است وضوح دوربین‌های رنگی هم قیمت با دوربین سیاه‌وسفید کمتر باشد اما دوربین‌های رنگی به کاربر امکان تشخیص رنگ و طیف رنگی ماشین، لباس و موی سوژه را می‌دهند.

درجه لوکس

درجه لوکس واحدی برای اندازه‌گیری شدت نوری است که چشم انسان دریافت می‌کند. درجه لوکس اکثر دوربین‌های رنگی بین یک و چهار است اما این درجه در دوربین‌های سیاه‌وسفید بسیار کمتر است. کسانی که به دنبال تصاویر ویدئویی شفاف هستند باید دوربین رنگی را انتخاب کنند زیرا تصاویر ویدئویی دوربین رنگی معمولاً راحت از تصاویر سیاه‌وسفید دیده می‌شوند.
درجه لوکس دوربین‌های سیاه‌وسفید مخصوص شرایط بسیار ضعیف نوری معمولاً 0.0003 است. تصویری که در شب با تنها یک منبع نور گرفته شده باشد، به‌اندازه کافی واضح و دارای جزئیات هست که مشخصه‌های متمایز سوژه را نشان دهد. دوربین‌هایی که دارای درجه لوکس با شدت روشنایی بالا هستند، تصاویری با پارازیت ویدئویی کمتر – که به آن‌ها استاتیک، برفک یا تداخل می‌گویند – می‌گیرند درنتیجه تصاویر آن‌ها جزئیات بیشتری دارند. تولید دوربین‌های رنگی که برای شرایط ضعیف نوری طراحی شده‌اند، عموماً پیچیده‌تر و گران‌تر از دوربین‌های سیاه‌وسفید مشابهی هستند که در شرایط مشابه تصویری با کیفیت بالا تولید می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مهم دوربین‌های امنیتی شب، حسگرهای مادون‌قرمز است که هنگام استفاده در شرایط ضعیف نوری یا در تاریکی، قدرت انطباق‌پذیری به دوربین رنگی می‌دهد.