دوربین‌های آی پی(IP)، وب‌کم‌هایی هستند که کاربرد امنیتی دارند. آن‌ها دوربین‌های ویدئویی دیجیتالی هستند که داده‌ها را از طریق شبکه داخلی یا اینترنت منتقل می‌کنند. دوربین‌های IP به کاربر امکان می‌دهند تا از راه دور، بر سیستم امنیتی خود نظارت داشته باشد. هر یک از انواع دوربین‌های IP، کاربرد مشخصی دارد. مثلاً دوربین‌های IP کروی برای استفاده در محیط خارجی ساخته شده‌اند و دوربین‌های PTZ IP بهترین زاویه دید را دارند و دوربین‌های IP دارای نور مادون‌قرمز برای فیلم‌برداری در شب تجهیز شده‌اند. بنابراین، خریداران باید انواع مختلف دوربین‌های امنیتی شبکه‌ای را بشناسند.

مقایسه انواع مختلف دوربین آی پی

1- مقایسه دوربین‌های غیرمتمرکز و متمرکز

دوربین‌های IP متمرکز، شبکه‌ای از دوربین‌های امنیتی مرتبط هستند؛ اما آن‌ها فقط چشمان سیستم امنیتی هستند زیرا وظیفه ضبط ویدئو بر عهده یک دستگاه ضبط ویدئوی مرکزی است. سیستم ذخیره مرکزی، امنیت فیلم را حتی اگر دوربین خراب یا دزدیده شود تأمین می‌کند.
از سوی دیگر، دوربین‌های IP غیرمتمرکز، دستگاه‌های ضبط مستقلی هستند. هر دوربین، ویدئو را در یک واسطه ذخیره‌سازی داخلی مانند هارد درایو یا تامب درایو، ضبط می‌کند. ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، احتمال از بین رفتن فیلم‌های امنیتی و حفاظتی را کاهش می‌دهد.

2- مقایسه دوربین‌های بی‌سیم و باسیم

دوربین‌های IP باسیم از طریق کابل‌های اترنت به شبکه‌های کامپیوتری داخلی یا اینترنت متصل می‌شوند. این اتصال موجب می‌شود که دوربین از حداکثر پهنای باند شبکه استفاده کند و اتصال آن به شبکه بدون قطعی باشد. دوربین‌های IP بی‌سیم از طریق وای-فای یا بلوتوث به شبکه متصل می‌شوند. به دلیل اینکه این دوربین‌ها بی‌سیم هستند، می‌توانند برای تحت نظر گرفتن منطقه بزرگ‌تری مورداستفاده قرار گیرند و نصب آن‌ها آسان‌تر است اما اتصال آن‌ها قابل‌اعتماد نیست.

3- مقایسه دوربین‌های IP ثابت و PTZ

دوربین‌های IP ثابت، دوربین‌های شبکه‌ای هستند که موقعیت مکانی ثابتی دارند. بنابراین، زوایا و جهات دید آن‌ها ثابت است. بنابراین، دوربین شبکه‌ای ثابت برای تحت نظر گرفتن منطقه ثابتی از ملک مناسب است. درست است که این نوع دوربین‌ها ثابت هستند اما مجهز به لنزهای مختلفی هستند که کارکرد آن‌ها را ارتقا می‌دهد.
از سوی دیگر، دوربین PTZ IP قابلیت بزرگ‌نمایی و حرکت به‌صورت دستی یا اتوماتیک دارد. این دامنه حرکت گسترده موجب می‌شود که یک دوربین بتواند از زوایا و جهات مختلف منطقه را تحت نظر داشته باشد. بنابراین، برای تعقیب مداوم یک سوژه و بزرگ‌نمایی آن برای تحقیقات بیشتر مناسب است.
دوربین‌های IP کروی
دوربین‌های ثابت و PTZ IP علاوه بر شکل مکعبی، به شکل کروی هم عرضه می‌شوند. اکثر ویژگی‌های دوربین IP مکعبی معمولی در دوربین IP کروی هم دیده می‌شود. مثلاً، دوربین IP کروی ثابت مانند دوربین IP ثابت معمولی فقط یک جهت را فیلم‌برداری می¬کند اما دوربین‌های کروی مزایایی نسبت به دوربین‌های IP معمولی دارند. مثلاً دوربین‌های IP کروی PTZ، چرخش 360 درجه دارند.
مقایسه دوربین‌های IP مکعبی و کروی
خریداران باید بدانند که دوربین‌های مکعبی و کروی به‌غیراز تفاوت در زیبایی ظاهری، تفاوت‌های دیگری هم دارند. خریداران باید تفاوت‌های آن‌ها و تأثیر این تفاوت‌ها بر عملکرد آن‌ها را بدانند.

ویژگی­ها دوربین IP مکعبی دوربین IP کروی
استتار کم؛ هر کس به آن نگاه کند متوجه می‌­شود که دوربین به کدام سمت است بهتر؛ جهت تمرکز دوربین مشخص نیست
محل مطلوب برای نصب فضای داخلی فضای خارجی
کاربرد در فضای خارجی نیاز به محفظه مقاوم در برابر آب­وهوا
زاویه دید محدود زوایای دید بهتر برای دوربین­‌های PTZ کروی
نور مادون‌قرمز به­‌ندرت ویژگی رایج
لنزهای قابل تعویض تغییر آسان­‌تر لنزها دشواری تغییر لنزها
مقاومت در برابر اقدامات خرابکارانه دوربین به محافظت نیاز دارد تمهیدات محافظتی در آن طراحی شده

تنها وجه تمایز دوربین‌های IP مکعبی و کروی در طراحی آن‌هاست نه طرز کار آن‌ها. بنابراین، هر دو نوع دوربین می‌توانند بی‌سیم، باسیم، متمرکز، غیرمتمرکز، مگاپیکسل یا شب و روز باشند.

4-دوربین‌های IP شب و روز

این نوع دوربین IP برای نظارت شبانه‌روزی طراحی شده است. در طول روز، عملکردی مانند دوربین IP معمولی دارد و تصاویر آن کاملاً رنگی است. در طول شب، برای مشاهده در تاریکی از نور مادون‌قرمز استفاده می‌کند و تصاویر آن سیاه و سفید است.

5- دوربین‌های IP مگاپیکسل

دوربین IP مگاپیکسل لنزهای های‌رزولوشن دارد و تصاویری با جزئیات بیشتر تولید می‌کند. حداقل رزولوشن دوربین IP مگاپیکسل، 1024×1280 پیکسل است. این دوربین نسبت به دوربین شبکه‌ای معمولی برای انتقال و ذخیره‌سازی تصاویر و ویدئوهای HD به پهنای باند و ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بیشتری نیاز دارد. این دوربین‌ها برای کاربرانی مناسب هستند که معمولاً نوارهای محافظتی خود را برای دیدن جزئیات بیشتر بررسی می‌کنند.