طراحی سیستم های امنیتی به ظاهر امر مشکلی می آید ، اما آنچه مهم است این است که ” هدف از طراحی سیستم چیست ؟ ” تقسیم کار به پروسه های زیر میتواند در رسیدن به هدف طراحی کمک نماید :
• فهمیدن هدف ثانویه از طراحی سیستم
• مطالعه دقیق محل نصب دوربین ها و مونیتور ها
• شناخت کامل از محیطی که دوربین ها و نمایشگرها باید در آن نصب شوند
• انتخاب دوربین و لنز های مناسب
• انتخاب مونیتورها و سوییچ های مناسب
• انتخاب روش مناسب ذخیره اطلاعات
هدف کلی از سیستم دوربین های نظارتی را میتوان در موارد زیر بیان نمود :
امنیت ( جلوگیری از وقوع جنایت) :
در این مقوله نه تنها با نصب سیستم های امنیتی میتوان از وقوع جنایت جلوگیری نمود بلکه در صورت وقوع آن میتوان با مطالعه و بررسی تصاویر ذخیره شده در شناسایی فرد متخلف استفاده کرد . این سیستم برای نظارت بر امکانات ،‌شرایط کار ، فراد و پرسنل و اجناس مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
اجتناب از وقوع حوادث ممکن :
از سیستم های CCTV همچنین میتوان در مواردی که امکان وقوع تصادفات و بلایا وجود دارد از بروز آنها جلوگیری کرده و یا در رفع آنها و کمک رسانی به موقع به مصدومین مورد استفاده قرار گیرد .
کاهش نیروی انسانی :
با استفاده از سیستم های امنیتی میتوان تعداد نیروهای محفظ مورد نیاز را به مراتب کاهش داد و زمان و دقت کار را فزایش داد .
دیگر مصارف :
استفاده در ویدیو کنفرانس ها ، فروش مستقیم محصولات و سیستم آموزش از راه دوراز جدیدترین مصارفی که این دوربین ها امروزه دارند میتوان به استفاده از آنها به عنوان تشخیص دهنده اختلالات اجتماعی در معابر عمومی اشاره کرد ،‌ در معابر عمومی UK ، دوربین های هوشمندی قرار گرفته اند که می توانند اختلالات شهروندان با یکدیگر را که در این معابر صورت می گیرد تشخص دهند.
در حال حاضر این دوربین ها به صورت آزمایشی در خیابانها، زندانها و مراکز راه آهن عمومی کشور هلند قرار گرفته اند تا در صورت شنیدن هر گونه صدای ناهنجار و بلندی روی آنها ذون کرده و اطلاعات لازم را در کمترین فرصت به پلیس محلی ارسال کنند. این سیستم فالگوش در دوربین هایی از نوع CCTV قرار گرفته اند که در گذشته در خیابانهای گرونیجن و روتردام کار گذاشته شده بود .
این سیستم ها که با ملحق شدن به دوربین ها CCTV ساخته شده اند به طور مداوم صداهای اطرف را بررسی و آنالیز کرده و در صورت مشاهده صداهای ناهنجار در این مناطق ،مراتب را در کمترین زمان به مکانی تعرف شده ارسال می کنند و فراد در این مراکز می توانند از طرق کنترل دوربین و بررسی دقیق تر محل رویداد مورد نظر را با دقت بیشتری بررسی کنند.استفاده کنندگان از این سیستم دلیل استفاده از این فن آوری را در این میدانند که معتقدند بیش از نود درصد جرح و بحث های خیابانی با یک صدای بلند شروع می شود و این سیستم ها تنها به پلیس کمک می کنند تا در زمان کمتری از ماجرا مطلع شوند.
لازم به ذکر است که این سیستم ها همچنین باعث می شود که فراد کمتری توسط این دوربین ها دیده بانی گردند و وضوح صداها در این سیستم ها قابل تشخیص نمی باشند ، یعنی شما نمی توانید توسط این دوربین متوجه شوید که فراد چه حرفی می زنند، بلکه فقط در زمانیکه صدای ناهنجاری بلند شود این دوربین تشخص و گزارش می دهند.
در طراحی سیستم های امنیتی یکی از مهمترین مواردی که باید مد نظر قرار گیرد وضعیت دوربین ها از نظر نحوه نصب ، محیط استقرار و زاویه چرخش آنها است :
• استفاده از یک دوربین با لنز Wide باعث میشود که اجسام ریزتر به نظر آیند.
• زمانی که از یک دوربین Wide برای مونیتورینگ یک اتاق استفاده میشود نیاز است تا فضای اتاق به اندازه کفی بزرگ باشد .
• برای مشاهده یک شی خاص در نمای نزدیک و از طرفی داشتن دید کاملی از تمام اتاق نیاز است که از دو و یا تعداد بیشتری دوربین استفاده گردد.
• در صورتیکه فضای کفی برای نصب دوربین در اختیار نباشد باید از دوربین های متحرک و یا دوربین های با لنز های قابل بزرگنمایی استفاده شود .
• در صورتی که برای یک پروژه کوچک خواسته شود که دوربین نصب شود میتوان از یک دوربین و مونیتور برای انتخاب محل مناسب و بهینه دوربین استفاده نمود علاوه بر این روش میتوان از نرم فزارهای شبیه ساز دوربین مانند TOA CMS نیز کمک گرفت .
• در صورتیکه میخواهید در شرایط Backlight دوربین خود را نصب کنید بهتر است از دوربین هایی مانند TAO WIDE DYNAMIC RANGE و یا مشابه استفاده نمایید .
به طور کلی میتوان عنوان کرد که سیستمهای امنیتی شامل مجموعه ای از تجهیزات و ابزار آن امکاناتی است که بصورت عملیاتی ترکیب شده و برای دفاع از زندگی انسانها ، اموال و دارائیها ، محیط و اطلاعات بکار برده می شوند . بطور مثال جلوگیری از جنایت ، امکانات و راه کارهای جوگیری از جنایت و خرابکاری تجهیزات عمومی و عام المنفعه و اعمال خلف قانون را مهیا می کند .
امکانات جلوگیری از جنایت :
• امکانات محیطی : چراغهای خیابان و …
• امکانات اعلام خطر برای جلوگیری از جنایت :
الف : امکانات تشخیص ورود غیر قانونی
1- در صورت عدم حضور اپراتور
• سیستم امنیت ماشینی
اعلام خطر ورود غیر قانونی
اعلام خطر از راه دور
انتقال تصویر راه دور
2- در صورت حضور اپراتور
الف : اخطار در داخل خانه
اعلام خطر ورود غیر قانونی
سیستم اعلام خطر اضطراری ( شامل اعلام خطر دزدی )
سیستم تلفنی
سیستم نظارت ماشینی مجاز
ب : نظارت توسط فراد ( کارمندان )
استفاده همزمان از سیستمهای اعلام خطر ورود
استفاده همزمان از سیستم اخطار اضطراری
استفاده همزمان از سیستم نظارت دوربین
استفاده همزمان از سیستمهای تلفن
استفاده همزمان از سیستم ماشینی مجاز
• سیستم امنیت ورود : سیستم کنترل ورود ، سیستم کنترل دوربین
• سیستم دزدی از مغازه : سیستم جلوگیری از دزدی مغازه ، سیستم کنترل دوربین
امکانات نظارت برای جلوگیری از جنایت :
تجهیزات جلوگیری از جنایت
1- تجهیزات اخطار ( اعلام اخطار) : سیستم اخطار دزدگیر ماشین ، سیستم اخطار ، کیف قاپها و دزدها ، سیستم امنیت در برابر افراد ولگرد و متجاوز
2- سیستم دفع و دور کردن : باتوم الکتریکی ( شوک زن برقی ) ،‌افراد پلیس
3- تجهیزات دفاعی : ژاکتهای ضد گلوله و ضد شمشیر ، پوشش ضد گلوله ، کلاهک ضد گلوله
4- تجهیزات دیگر : وسیله اسپری رنگ ماشین ، لوازم تشخیص استراق سمع ، فلزیاب
با توجه به آنچه گفته شد سیستم های مدار بسته نقش غیرقابل انکار و مهمی را در دنیای ارتباطات و اطلاعات بازی میکنند و به طور اجمالی و کلی به شکل زیر تقسیم بندی میشوند :
سیستم های مدار بسته CCVT Closed Circuit system
• نظامی ، فضای بالای جو و هوانوردی
• چند رسانه ای ، ویژه کنفرانس ها و پردازش تصویر
• بهداشتی ،‌آندوسکوپی و نظارت اتاق عمل
• مدیریت پروژه و اندازه گیری صنعتی ، بازرسی محصول
• آموزشی ، آموزش از طریق تلویزیون
• خدماتی ،‌نظارت بر حضور برای مشتریان
• جلوگیری از جنایت ، بانکها و مکان های بازی
• جلوگیری از وقوع حادثه ، کنترل ترفیک و کنترل سطح آب رودخانه
CATV تلویزیون کابلی :
• سیستم های مدار باز Open Circuit system
تلویزیون : Broad cash
یک سیستم مدار باز به سیستمی اطلاق می شود که مخاطبش تعداد نامحدودی از مودم می باشد مانند سیستم های تلویزیون Broad cash در حالی که سیستمهای مدار بسته برای استفاده تعداد مشخصی از تماشاگران طراحی می شود .
یک سیستم مدار بسته که اساساً برای اهدف نظارتی طراحی می شود را سیستم CCTV یا تلویزیون مدار بسته می نامند . CCTV دارای بازه وسیعی از کاربردها می باشد که شامل ، امنیت ، جلوگیری از بلایا و حوادث ،ذخیره انرژی ، توسعه فروش و خدمات پس از فروش ، مدیریت محصول ، اندازه گیری صنعتی ، سلامتی و بهداشت ، آموزش و زمینه های نظامی . سیستم های ارسال تصاویر راه دور و همچنین دوربین های محفظتی با فن آوری سیستم های CCTV ترکیب شده اند تا از وقوع جنایات پیش گیری نمایند . هدف اصلی از نصب و راه اندازی سیستم های جلوگیری از جنایت این است که فرد خلفکار بداند که هر عملی را که انجام دهد قابل رویت است و ریسک انجام عمل چه مقدار است .
زمانی که جنایتی رخ دهد سنسورهای موجود در این نوع از تجهیزات وارد عمل شده و با ایجاد آژیر باعث میشود که فرد خاطی از منطقه دور گردد. از طرف دیگر اطلاعات لازم به فرد یا محل دیگری از طرف این تجهیزات فرستاده میشود و وقوع جنایت در آن منطقه را گزارش میدهد .