نحوه انتخاب دوربین امنیتی مناسب - تکسان

باوجود انواع و روش‌های مختلف نظارتی ویدئویی حفاظت از خانه، محل کار و اموال شخصی بسیار آسان شده است. هرروز تعداد بیشتری از مالکان خانه و صاحبان کار علاقه‌مند به نصب شبکه‌های امنیتی خصوصی در ملک خود می‌شوند تا از سرقت جلوگیری کنند، بر رفتار کارمندان خود نظارت کنند و از اتفاقاتی که در ملکشان یا اطراف آن می‌افتد باخبر شوند. تعجبی ندارد که تقریباً همه به استفاده از سیستم‌های دوربین امنیتی روی آورده‌اند زیرا تنوع آن‌ها به حدی است که هر نیاز و بودجه‌ای را پوشش می‌دهند و می‌توان تصاویر ویدئویی آن‌ها را هم در مانیتورهای CCTV موجود در محل و هم از راه دور از طریق اینترنت مشاهده کرد.
از تنوع دوربین‌های امنیتی موجود در بازار گیج شده‌اید و نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید؟ جست‌وجوی خود را با چند پرسش مقدماتی شروع کنید:

سوالات اساسی هنگام خرید یک دوربین امنیتی

نور کم یا نور زیاد؟

میزان نور محیطی که می‌خواهید از آن فیلم بگیرید، تأثیر به سزایی در انتخاب دوربین دارد. اگر دوربین شما در محیطی روشن با نور مناسب قرار بگیرد، در انتخاب دوربین با محدودیت‌های بسیار کمی مواجه هستید. زیرا نور کافی موجب می‌شود دوربین امنیتی تصاویر واضح و خوبی بگیرد.
از سوی دیگر، نور محیطی کم نیاز به ملاحظات بیشتری دارد، زیرا همه دوربین‌های مداربسته قابلیت تصویربرداری در این شرایط را ندارند. به دنبال دوربین‌هایی باشید که حساسیت آن‌ها نسبت به نور 1 لاکس یا کمتر باشد – این دوربین‌ها یا برچسب دوربین روز و شب خورده‌اند یا در قسمت خصوصیات محصول آن‌ها نوشته شده «سازگاری با نور کم».
دوربین‌های مداربسته روز/شب بیشترین انعطاف‌پذیری را دارند، زیرا می‌توانند در هر شرایط نوری از محل موردنظر شما فیلم بگیرند.

فضای بسته یا فضایی باز؟

فضاهای بسته و باز نه­تنها شرایط نوری متفاوتی دارند (شرایطی که در بالا به آن اشاره کردیم)، بلکه تفاوت بزرگ دیگری هم با یکدیگر دارند: آب‌وهوا. رطوبت و دمای فضاهای بسته با دستگاه‌های تهویه مطبوع کنترل می‌شوند اما این امکان برای فضاهای باز وجود ندارد.
باد، باران، اشعه‌ فرابنفش و آلودگی‌های خارجی می‌توانند دوربین‌های مداربسته مخصوص فضاهای بسته را از کار بیندازند بنابراین، اگر می‌خواهید محیط خارجی را تحت نظر بگیرید بهتر است از دوربین‌های مقاوم­تر مخصوص فضاهای باز استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اکثر دوربین‌های مخصوص فضاهای بسته را نمی‌توان در فضاهای باز استفاده کرد اما بسیاری از دوربین‌های فضای باز برای هر دو محیط مناسب هستند.

باسیم یا بی­سیم؟

عامل دیگری که در تصمیم‌گیری شما تأثیرگذار است، انتخاب دوربین امنیتی دارای سیم‌کشی یا بی‌سیم است. دوربین‌های مداربسته دارای سیم‌کشی معمولاً سیگنال‌های ویدئویی بهتر و امن‌تری دارند زیرا از طریق کابل منتقل می‌شوند نه هوا اما نصب آن‌ها هزینه و کار بیشتری می‌طلبد زیرا برای نصب آن‌ها باید سیم‌کشی انجام شود. یعنی یا باید یک نصاب استخدام کنید یا اینکه کابل بخرید و خودتان این کار را انجام دهید.
از سوی دیگر، دوربین‌های بی‌سیم را می‌توان به‌راحتی در هرجایی نصب کرد زیرا لازم نیست برای این کار سیم‌کشی جدیدی انجام یا سیم‌کشی‌های قبلی را گسترش دهید. امنیت سیگنال‌ها هم به دلیل وجود پروتکل‌های کدگذاری پیشرفته‌ای چون دسترسی حفاظت‌شده وای فای (WPA) و پروتکل جامع کلید موقت (TKIP) کمتر در خطر خواهد بود.

ثابت یا متحرک؟

آیا دوست دارید دوربینتان روی نقطه‌ای خاص ثابت شود یا ترجیح می‌دهید اطراف را هم ببینید؟ اگر فقط می‌خواهید که بخش معینی از اتاق، ورودی یا پارکینگ را تحت نظر بگیرید، دوربین ثابت دارای فرمت استاندارد  برایتان کافی است. اما اگر ترجیح می‌دهید که بتوانید از راه دور دوربین را حرکت داده و تصاویر را بزرگ‌نمایی کنید تا حرکات را زیر نظر گرفته و منطقه بیشتری را پوشش دهید، بهتر است از دوربین‌های متحرک (PTZ) استفاده کنید.
PTZها برخلاف مدل‌های ثابت به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که لنزهایشان آزادانه به‌صورت افقی و عمودی به جلو و عقب حرکت کنند و بزرگ‌نمایی لنزها را تنظیم کنند. همه این قابلیت‌ها می‌توانند طبق نیاز شما و به دستور شما تنظیم شوند اما PTZهایی هم وجود دارند که قابل‌برنامه‌ریزی هستند و به‌محض تشخیص حرکت، همه این کارها را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند.

دسترسی در محل یا از راه دور؟

تصاویر فیلم‌برداری شده این دوربین‌ها را چگونه می‌خواهید مشاهده کنید؟ برخی از این تصاویر ویدئویی به یک دستگاه ضبط دیجیتال ویدئویی فرستاده می‌شوند یا تنها کافی است یک مانیتور CCTV در خانه یا در محل کار خود داشته باشید. اما اگر بخواهید در جاده مراقب اوضاع باشید چه طور؟
اینجاست که دستگاه‌های نظارت از راه دور که با نام دوربین‌های اینترنتی یا دوربین‌های شبکه‌ای نیز شناخته می‌شوند، وارد بازی می‌شوند. این دوربین‌های شبکه‌ای طوری طراحی شده‌اند که به‌صورت بی‌سیم یا به‌وسیله کابل به شبکه کامپیوتر وصل شوند و شما می‌توانید با واردکردن نام و رمز کاربری خود از طریق کامپیوتر یا موبایل هوشمندی که به اینترنت متصل شده، اوضاع را از هرکجا که خواستید تحت نظر بگیرید.

این مطالب را نیز بخوانید: